تعبیر لفظ مهدی به یمانی
روایات یمانی
روایات یمانی 2
... (و
هنگامیکه سفیانی ظهور کرد مهدی مخفی می شود سپس بعد از آن خروج می کنند) پس اگر
تفسیر از لفظ مهدی در اینجا همانند لفظ مهدی در ابتدای روایت باشد در این روایت
تناقض وجود خواهد داشت.
پدر : تناقض
آن در کجاست؟
واثق: به این دلیل که در ابتدای روایت ذکر شده
که سفیانی قبل از مهدی(ع) خروج می کند اما در آخر روایت می فرماید: که مهدی قبل از سفیانی ظهور
کرده وهنگامیکه سفیانی ظهور کرد مهدی مخفی می شود ،وابتدای روایت می گوید:سفیانی
قبل از مهدی (ع) خروج می کند اما در آخر ذکر می کند که مهدی قبل از سفیانی خروج
کرده، پس درمتن روایت تناقض بوجود آمده است.
پدر : چه
چیزی این تناقض را بر طرف می کند؟
واثق : چیزی
که این تناقض را بر طرف می کند این است که لفظ مهدی که در آخر روایت آمده ،را به غیر از امام محمد
بن حسن عسکری (ع) تفسیر ومعنا کنیم ، بعد از این که فهمیدیم که منظور ازلفظ مهدی غیر
از امام مهدی (ع) می باشد.
پدر: چرا ای واثق
لفظ مهدی، در آخر روایت را به غیر از امام مهدی(ع) نسبت دادیو چرا لفظ مهدی که در آغاز روایت آمده را به غیراز امام مهدی (ع)نسبت ندادی؟
واثق: زیرا تقدم خروج سفیانی و یمانی و غیره از نشانه
های ظهور امام محمد بن حسن عسکری(ع)واز امور یقین و ثابت در روایات است ، و این
همان چیزی است که در روایات نکته دوم آمده،و لفظ مهدی موافق امام محمد بن حسن
عسکری(ع) درآن روایات خواهد بود،در حالی که تفسیرلفظ مهدی که در آخر روایت آمده اگربه امام محمد بن حسن عسکری(ع) نسبت داده شود،
مسلتزم دو اشکال خواهد بود:
اول: مستلزم آن
است که امام مهدی (ع) سه غیبت داشته باشد نه دو غیبت که غیبت سوم بعد از ظهورش ازغیبت
کبری و بعد از ظهور سفیانی می باشد، زیرا که روایت می گوید: (هنگامی که سفیانی خروج کرد مهدی مخفی می شود)واین به این معناست که امام قبل از خروج سفیانی ظهور کرده و سپس مخفی می
شود پس غیبت هایش سه غیبت ونه دو غیبت خواهد بود،و این مخالف روایاتی است که می گویند امام مهدی (ع) دو
غیبت دارد.
دوم: تفسیر
لفظ مهدی در آخر روایت به امام محمد بن حسن عسکری(ع) مستلزم آن است که امام مهدی محمد بن حسن عسکری(ع) قبل از سفیانی ظهور
کرده باشد و این امر با روایاتی که در نکته ی دوم ذکر کردم تناقض دارد و بسیاری ازروایات
ثابت کردند که خروج سفیانی بر ظهور ایشان مقدمتر بوده واز نشانه های ظهور امام
مهدی(ع) محمد بن حسن عسکری(ع) است .
پدر: آفرین واثق
جان برای این توضیح جالب وزیبایی که دادی.آیا چیز دیگری داری که بر آن اضافه کنی؟
واثق: بله
پدر در حقیقت من درروایات نکته اول وروایات نکته دوم انسجام کامل می بینم.
پدر : چگونه واثق جان ؛ آیامی توانی آن انسجام را برایمان بیان
کنی؟
واثق: بله پدر؛ اما این انسجام تنها با تعبیر لفظ
مهدی به یمانی در این روایات امکان پذیر است.
پدر: چگونگی آن انسجام را برایمان بیان کن.
واثق: در
روایات نکته اول لفظ مهدی آمده است ،و در گذشته فهمیدیم که گاهی لفظ مهدی دربعضی
روایات بر امام محمد بن حسن عسکری(ع) صدق نمی کند،واگر روایات نکته ی دوم را با
متن روایات نکته اول مقایسه کنیم خواهیم فهمید که منظوراز مهدی همان یمانی است
زیرا آنچه روایات نکته اول برای مهدی ثابت کرده ، روایات نکته دوم برای یمانی ثابت
کرده است.
پدر: چگونه می توانی آن را ثابت کنی؟
واثق: در روایات نکته اول این تعابیر
آمده(سفیانی ومهدی مانند دو اسب مسابقه خروج می کنند) (هنگامی که سفیانی و مهدی
برای مبارزه با هم روبه رو می شوند) ودر مقابل آنها ازروایات نکته دوم روایت اول
وروایت دوم قرار می گیرد: ( ... خروج سفیانی و یمانی و خراسانی در یک سال، در یک
ماه ودریک روز اتفاق می افتد ترتیب خروجشان همانند ترتیب دانه های تسبیح است که
یکی دیگری را تبعیت می کند پس سختی ها از
هر سو اتفاق می افتد،وای برحال کسی که در مقابل آن قرار گیرد....) وجریان این
حوادثی که این سه روایات بیان کرده اند یکی می باشد، اما با این تفاوت که دردو
عبارت اولی نام مهدی ذکر شده اما در عبارت سوم لفظ یمانی ذکر شده است،و نیز از آنجایی که فهمیدیم که لفظ مهدی تنها به امام محمد بن حسن عسکری(ع) تعلق نمی گیرد، پس مقصود از لفظ مهدی در این دو
عبارت یمانی خواهد بودکه جریان حوادث به یک قرینه هستند،پس چیزی که بر آن توافق شده این است که کسی که با سفیانی همانند
اسب مسابقه رقابت می کند و با او مبارزه می کند، همان یمانی است، و به همین دلیل
در عبارت اول آمده (همانند اسب مسابقه) و در عبارت سوم با تأکید بر نزدیکی
خروجشان( در یک سال، دریک ماه ودر یک روزهمانند ترتیب دانه های تسبیح است که
یکدیگر را تبعیت می کنند)، که هر چند
تعبیر مختلف است اما به یک چیز اشاره دارند،و آن نزدیکی به هدف (مقصد ) بین پرچم
سفیانی و یمانی است و هرکدام به سوی مقصد خود می رودکه همانند دو اسب مسابقه که برای
رسیدنبه مقصد خود از هم دیگر سبقت می گیرند.
واما دوم: (
خروج سه شخص: خروج خراسانی و سفیانی و یمانی در یک سال، در یک ماه ودریک روز است
ودر میان پرچم ها ، پرچمی هدایت تر از
پرچم یمانی نیست، او به سوی حق دعوت می کند) واین همان مضمون اولی است.
اما این
روایت از نکته اول مقدم ترمی باشد(خروج
مهدی و نشانه ها و علامات ایشان را برای ما توصیف کنید؟ فرمودند: قبل از خروج
ایشان مردی از ... سپس سفیانی ملعون از
وادی خشک خروج می کند او از فرزند عتبه بن ابی سفیان است پس هنگامیکه سفیانی ظهور
کرد مهدی مخفی می شود، سپس بعد از آن خروج می کنند) و روایت سوم از نکته ی دوم با
آن مقارنت دارد:( قبل از سفیانی، مصری و یمانی خروج می کنند) ،که به صراحت اعلام می کند که یمانی قبل از سفیانی خروج می
کند،وهر گاه سفیانی خروج نمود یمانی مخفی می شود سپس بعد از آن خروج می کند، پس در
این صورتبا این عبارت منسجم می شود: ( پس هنگامیکه سفیانی خروج کرد مهدی مخفی می شود
سپس بعد از آن خروج می کنند)،وبر اساس این روایت منظور از مهدی در این روایات
یمانی خواهد بود.
پدر: احسنت
واثق جان، برای همه شما از خداوند منان توفیق روز افزون مسئلت دارم.
محمود:
همانطور که منظور از مهدی ، همان مهدی اول
از دوازده مهدی که همان یمانی است ، خواهد بود.
پدر: احسنت
محمود جان، خداوند توفیق هر خیری را به
شما بدهد. این همان نکته ای است که علماء از فهم آن عاجزماندند ودر اشتباه بزرگی
افتادند،زیرا از یک جهت روایات می گویند:( هنگامیکه سفیانی خروج کرد مهدی مخفی می
شود ) واز جهت دیگر سفیانی از نشانه های ظهور امام مهدی(ع) است و خروجش مقارن با
خروج یمانی خواهد بود پس چگونه می توانستند بین دو امر توافق ایجاد کنند؟!
وبه این
خاطرمی بینید که سید محمد صادق صدر(ره) در موسوعه خود می گوید:(إن ظاهر بعض الأخبار التي سمعناها كون الإمام المهدي (ع)
قبل ظهوره معروفاً للسفياني، ويبدو أن الهدف الرئيسي للجيش الذاهب إلى الحجاز هو
قتل المهدي (ع) ومن هنا يخاف الإمام (ع) ويهرب من المدينة إلى مكة على سنة موسى بن
عمران (ع) حين هرب إلى مدين … ويفهم السفياني بهرب المهدي (ع) فيرسل خلفه جيشاً فيخسف
به …) ([1]).
(در ظاهر
برخی از اخباری که از آن ها شنیدیم به این که امام مهدی(ع) قبل ازظهورش برای سفیانی شناخته
شده است ودر ظاهر هدف اصلی لشکری که به سوی حجاز می رود همان قتل امام مهدی(ع) است،وبه این دلیل امام مهدی (ع)
هراسان شده و از مدینه بسوی مکه می گریزد همانند موسی که بسوی مدین گریخت ... و
سفیانی از فرار امام مهدی (ع)آگاه شده و
لشکری را به دنبال ایشان می فرستدو لشکر در سرزمین بیداء فرو می رود.).
و اگر سید
محمد صادق صدر(ره) می دانست که مقصود از
مهدی در این روایات امام محمد بن حسن عسکری(ع) نیست بلکه یمانی است گره ی امر باز
می شد و صورت مسئله پیش وی آشکار می شد.
فرزندان من
،یک چیزی باقی مانده و آن این است که روایاتی
را در آنها لفظ قائم(ع) به کار رفته ذکر کنیم که تا ببینیم دراین بررسی این روایات
به کجا می رسیم.
ادامه دارد ...
احسنتم
BeantwoordenVerwijderenاللهم صل علی محمد وآل محمد الائمه والمهدیین وسلم تسلیما کثیرا
سلام علیکم
BeantwoordenVerwijderenجزاکم الله خیرا
فهم اینکه مهدی فقط امام مهدی نیست تا قبل از اینکه سید احمدالحسن ع رمز روایات را باز کنه برای مردم آسون نبود و این همون امر جدید هست که در روایات فرمودند. برای همین پذیرش آن بر مردم .سخته
جزاک الله خیرا
BeantwoordenVerwijderenتبارک الله
BeantwoordenVerwijderenجزاکم الله خیرا کثیرا🌹
BeantwoordenVerwijderenجزاکم الله خیرا کثیرا🌹
BeantwoordenVerwijderenخدا قوت🌹🌹
BeantwoordenVerwijderenخدا قوت
BeantwoordenVerwijderenجالبه که مطالب ادله رو تو قالب مکالمه اورده شده، ولی اگه ی خورده مطالب سبک تر و چذاب تر مطرح بشه خیلی خوبه، چون من به شخصه تا نصفه رفتم، مطلب خوب به ولی چون ادله هست همش باید روش فکر کرد و تجزیه تحلیل کنه مخاطب، حجم زیاد داده تحلیلی ذهنو خسته میکنه کمی، در هر صورت خدا قوت خیلی کار خوبی کردید :-)