لفظ قائم (ع) بر دو شخص دلالت میکند.
گفتگوی پیشین پدر و فرزندان که لینک آن در بالا قرار داده شده با این جملات به پایان رسید:
پس روایات می
گوید که بعد از امام مهدی(ع) قائمانی می آیند واز همین جا لفظ قائم(ع) گاهی بر
امام محمد بن حسن عسکری (ع) اشاره دارد و گاهی نیز به غیر از ایشان اشاره می کند .
بعد از این
مقدمه، روایاتی که این حقیقت را روشن می کنند را بیان می کنم که در آن لفظ قائم بر
دو شخص دلالت می کنند :
روایت اول: محمد بن علی حلبی می گوید: از ابی عبد الله(ع) شنیدم که فرمودند:(اختلاف بني العباس من المحتوم والنداء من المحتوم وخروج القائم من المحتوم، قلت: وكيف النداء؟ قال: ينادي مناد من السماء أول النهار: ألا إن علياً وشيعته هم الفائزون، قال: وينادي مناد [في] آخر النهار: ألا إن عثمان وشيعته هم الفائزون) ([1]).
( اختلاف بنی
عباس از محتوم است و نداء از محتوم است و خروج قائم(ع) از محتوم است . گفتم: و
نداء چگونه است ؟ فرمودند: منادی در اول روز ندا می دهد و می گوید: همانا که علی وشیعیانش پیروزند سپس منادی در آخر روز ندا می دهد و می گوید: همانا
که عثمان و شیعیانش پیروزند) .
روایت دوم:
ابی عبد الله (ع)می فرمایند:(خروج القائم من
المحتوم . قلت: وكيف يكون النداء؟. قال: ينادي مناد من السماء أول النهار: ألا إنّ
الحق في علي وشيعته. ثم ينادي إبليس لعنه الله في آخر النهار: ألا إنّ الحق في
عثمان وشيعته، فعند ذلك يرتاب المبطلون)([2]).
( خروج قائم از
محتوم است. پرسیدم: نداء چگونه است؟ فرمودند: در اولِ روز منادی ندا می دهد و می
گوید: همانا که حق با علی و شیعه اوست سپس در پایان روز ابلیس (لع) ندا می دهد و
می گوید: همانا که حق با عثمان وشیعه اوست و آن هنگام است که باطلان مردد می
شوند).
روایت سوم: ابو حمزه ثمالی می گوید: از ابی عبد الله (ع) پرسیدم که ابوجعفر(ع) می فرمودند:( خروج سفیانی از محتوم است ونداء از محتوم است و طلوع خورشید از مغرب از محتوم است و در مورد حتمیات سخن میگفتند ... سپس ابو عبد الله (ع) فرمودند:(واختلاف بني فلان من المحتوم، وقتل النفس الزكية من المحتوم وخروج القائم من المحتوم. قلت: وكيف يكون النداء؟ قال: ينادي مناد من السماء أول النهار يسمعه كل قوم بألسنتهم: ألا إن الحق في علي وشيعته. ثم ينادي إبليس في آخر النهار من الأرض: ألا إنّ الحق في عثمان وشيعته فعند ذلك يرتاب المبطلون)([3]).
و اختلاف بنی فلان از محتوم است و قتل نفس زکیه از محتوم است. و خروج قائم از
محتوم است، پرسیدم: ندا چگونه است؟ فرمودند: در اول روز منادی از آسمان ندا می
دهد و تمام اقوام به زبانهایشان آن را می شنوند و منادی می گوید: همانا که حق با
علی و شیعه اوست سپس ابلیس (لع)در آخر روز
از زمین ندا می دهد و می گوید: همانا که حق با عثمان وشیعه اوست ودر آن
هنگام است که باطلان مردد می شوند)..
پدر: از این
روایات چه فهمیدید بخصوص از لفظ قائم؟
واثق: آنچه
از این روایات فهمیدم که لفظ قائم به کسی غیر از امام مهدی محمد بن حسن عسکری(ع)
اشاره می کند، زیرا این روایات همواره به نشانه هایی اشاره می کنندکه مقدم تر ازظهور
امام مهدی محمد بن حسن عسکری(ع) هستند ودر
اینجا قائم را از علامات ظهور امام مهدی(ع) ذکر کرده اند،و مقصود از قائم امام
محمد بن حسن عسکری(ع) نیست،بلکه شخص دیگری است وگرنه یکی از نشانه های ظهور قائم،
ظهور قائم خواهد بودبا عقل جور نیست.
پدر: احسنت
واثق جان اما از این روایتی که می گویم چه خواهی فهمید؟
روایت
چهارم:ابی عبد الله(ع) فرمودند:(خمس قبل قيام
القائم من العلامات: الصيحة، والسفياني، والخسف بالبيداء، وخروج اليماني، وقتل
النفس الزكية)([4]).(قبل از قیام
قائم پنج نشانه و علامت است. صیحه و سفیانی و خسف (فرو رفتن زمین) در بیدا و خروج یمانیو قتل نفس زکیه).
واثق: از این
روایت دریافت می شود که لفظ قائم به امام مهدی(ع) اشاره دارد و علامات و نشانه های
مذکور مقدمه ی ظهور مقدس هستند و این روایت اشکال سابق را در خود ندارند و آن اینست که چگونه قائم از نشانه های ظهور قائم (ع) می باشد؟
پدر : احسنت ای واثق .اما سوالی دارم؟! چه فرقی بین این
روایت و روایات گذشته بود؟
واثق: فرق در
این جاست که در این روایت به جای لفظ قائم(ع) لفظ یمانی آمده ولی درسه روایات
گذشته لفظ قائم آمده ولفظ یمانی نیامده است .
پدر: احسنت واثق جان. اکنون سوال دیگری دارم مگر
یمانی جز نشانه های حتمی ظهور امام مهدی
(ع) نیست؟! پس چرا آن روایات لفظ یمانی را ذکر نکردند و قائم را ذکر کرده اند ، وآیا به
این معناست که قائم ویمانی در آن روایات دولفظی هستند که به شئ واحدی اشاره می
کنند؟
واثق: آری پدر .
پدر: آفرین واثق جان ،به نتیجه ای صحیح رسیدی و
توانستی از میان روایات به حقیقت برسی .
و ای محمود ،آیا
جواب سوالت روشن است ، به این که چرا ما دو قائم داریم ؟
محمود : بله
، احسنت پدر جان.
پدر: بعد از اینکه فهمیدید در زمان ظهور دو قائم
داریم و سخنانمان حول آنان می باشد این روایت را هم بشنویید.
ابی جارود
زیاد بن منذر از ابو جعفر محمد باقر(ع) از پدرش از جدش(ص) فرمودند:( امیر
المومنین(ع) برمنبر فرمودند:(يخرج رجل من ولدي
في آخر الزمان أبيض اللون، مشرب بالحمرة، مبدح البطن عريض الفخذين، عظيم مشاش
المنكبين بظهره شامتان:شامة على لون جلده وشامة على شبه شامة النبي
، له اسمان:
اسم يخفى واسم يعلن، فأمّا الذي يخفى فأحمد، وأمّا الذي يعلن فمحمد ،.....)([5]).
مردی از فرزندم در آخر الزمان خارج می شود که
چهره ای سفید مایل به سرخی و شکمی فراخ و ران های عریض و شانه هایی پهن دارد و به
کمرش دو خال دارد خالی به رنگ بدنش و دیگری شبیه به خال پیامبر(ص) است برای او
دونام است نامی مخفی می شود ودیگری آشکار می شود پس آن نام مخفی احمد و نام آشکار
محمد است ...).
و این گفتگو ادامه دارد ...
از امام صادق علیه السلام سؤال کردند آیا شما قائم آل محمد علیهم السلام هستید ؟ فرمود همه ما قائم به امر خدا هستیم، گفتم آیا شما مهدی هستید ؟ فرمود همه ما به خدا هدایت می کنیم. الکافی جلد ۱ ص ۵۳۶
BeantwoordenVerwijderenامیرالمومنین(ع):در ذکر نام اصحاب قائم(ع) فرمودند:اول آنها از بصره وآخر آنها از ابدال خواهد بود
BeantwoordenVerwijderenاحسنت خدا خیرتون بده
خداقوت انصار خدا
BeantwoordenVerwijderen