توضیح لفظ (مهدی)و ( قائم):



پدر آمد ومشاهده نمود که فرزندان باشور وشوق منظر آمدنش بودند، پس به آنان سلام کرد و فرزندان با ادب و احترام بسیار به پدر جواب سلام را دادند .
و به آنها گفت: درباره ی موضوعات دیشب سوالی باقی مانده است؟
پاسخ دادند: هیچ سوالی نیست.
پدر : بسم الله الرحمن الرحیم و الصلاه والسلام علی محمد و آل محمد الائمه والمهدیین وسلم تسلیمأ .
امشب می خواهم درباره دو لفظ باهم گفتگو کنیم تا مقصود ومفهوم آن ها را بشناسیم وآن الفاظ مهدی وقائم(ع) است. چه می گویید؟
واثق: آیا مقصود از آن ها غیر امام محمد بن حسن عسکری(ع) است در حالی که ایشان  قائم و مهدی(ع) می باشد.
پدر: اکنون روایاتی را ذکر می کنیم تا ببینیم که مقصود  ومنظور این دولفظ همیشه امام محمد بن حسن عسکری (ع)  هست یا کسی دیگری هم هست؟
روایت اول: محمد بن مسلم از ابی جعفر محمد بن علی(ع) می فرمایند:(السفياني والقائم في سنة واحدة)([1]).
(سفیانی و قائم در یک سال است)
.
پدر: فرزندانم از این روایت چه می فهمید؟
 واثق: پدر منظور از این روایت ظهورو یا خروج قائم(ع) و سفیانی در یک سال  است ،یعنی هر دو در یک سال خروج می کنند.
 احمد: پدر درحقیقت من چیزی نفهمیدم ،زیرا سفیانی از علامات ظهور قائم(ع) است ، آیا می توانم برداشت کنم ، سفیانی که از نشانه های ظهور قائم(ع) است یک سال از ظهورش  نمی گذرد، سپس قائم(ع) ظهورمی کندتا این که امام باقر(ع) این را فرموده : ( سفیانی و قائم در یک سال است )؟
پدر : نه پسرم ، منظور آنچه که فهمیدی نیست ،بلکه مقصود و منظوربستگی دارد به تشخیص اینکه لفظ قائم (ع)برای چه کسی است ؟
محمود: پدر آیا قائمان دیگری هم وجود دارند؟
پدر: آری فرزندانم آن را در آینده انشاء الله ذکر خواهم کرد.
روایت دوم: ابی هریره می گوید:(يخرج السفياني والمهدي كفرسي رهان فيغلب السفياني على ما يليه والمهدي على ما يليه)([2]).
( مهدی و سفیانی مانند دو اسب (رها شده) مسابقه خروج می کنند پس سفیانی بر آنچه  که می رسد چیره می شود و مهدی نیز به آنچه که می رسد چیره می شود).
پدر: از این روایت چه می فهمید؟
واثق: میشه فهمید که مهدی(ع) همانند سفیانی خروج می کند و سفیانی و مهدی بر آنچه که  آن ها را به خود مشغول کرده ،از هم پیشی می گیرند.
 اما پدر همان سوال احمد که ذکر کرد در اینجا بازهم مطرح می شود،وآن این که سفیانی از نشانه های ظهور امام مهدی(ع) است پس چگونه سفیانی با مهدی (ع)رقابت می کنند، و به خصوص اینکه روایتی خواندم که
می فرماید:
(لا يخرج المهدي حتى يقوم السفياني على أعوادها)([3]).
(مهدی خروج نمی کند تا اینکه سفیانی بر حکومت چیره می شود).
 و روایت خروج مهدی را نفی می کند مگر تااینکه سفیانی قیام کرده و حکومت را بدست گیرد!! در حالیکه روایت گذشته می گوید سفیانی و مهدی (ع) مانند اسبان مسابقه خروج می کنند.
 واین همان چیزی که در حقیقت نمی توانم درک کنم .
 پدر: پسرم حق با توست اما جواب تو همان جواب محمود است،وقتی که گفت یعنی آیاقائمان دیگری هم داریم؟ ! در اینجا همینطور است،در حقیقت منظور از لفظ مهدی در روایات اول باروایت دوم فرق دارد.
واثق: پدر یعنی ما دو مهدی داریم.!!
 پدر: آری پسرم،ما دو مهدی داریم،بلکه دوازده مهدی داریم که بعد از امام مهدی(ع) می آیند که از نسلشمی باشند و بعد از پدرشان امام مهدی(ع) برزمین حکومت می کنند، همانطور که در بسیاری از روایات ذکر شده که در آینده ان شاء الله شرح خواهم داد.
و این همان سوالی که محمود در شب گذشته  از من پرسید،و به او گفتم  که وقتی به  شرح لفظ مهدی رسیدیم،پاسخ می دهم .
توجه کنید فرزندانم هنگامیکه لفظ مهدی در روایات می آید ،گاهی به امام محمد بن حسن عسکری(ع) و گاهی به مهدی اول(ع ) اشاره دارد که ایشان اولین مهدی  (ع) از دوازده مهدی می باشد که بعد از امام مهدی(ع) حکومت
می کنند . و او وصی امام (ع) می باشد که به بیان آن ان شاء الله می پردازیم وگاهی لفظ مهدی به غیراز آناناشاره دارد.
 اما موضوع ما تنها به امام محمد بن حسن عسکری(ع) و مهدی اول(ع) بعد از ایشان ارتباط دارد.

ادامه دارد ... 




[1]- شيخ نعماني در کتاب غيبه آنرا روایت نمود: ص 275 با این سند :  ماراحدیث نمود أحمد بن محمد بن سعيد ، گفت : :  ماراحدیث نمود قاسم بن محمد بن الحسن ابن حازم ، گفت : :  ماراحدیث نمود عبيس بن هشام ، از عبد الله بن جبلة ، از محمد بن سليمان ، از العلاء ، از محمد بن مسلم، الخ . بحار الأنوار:ج 52/ص 239، معجم أحاديث الإمام المهدي u:ج 3/ص 273.
[2]- كتاب الفتن لنعيم بن حماد المروزي: ص 205، معجم أحاديث الإمام المهدي u:ج 1/ص424.
قال كوراني می گوید: توجه: معنى حديث به این که مهدي عليه السلام وسفياني  برای سیطره بر منطقه هر کدام از جهتی رقابت می کنندهمان طور که اسبان  با هم مسابقه می دهند.واین مضمون با تعبیر اسبان مسابقه برای سفیانی وخراسانی گفته شده نه امام مهدی (ع) ،ودر احادیث ائمه اهل بیت عليهم السلام خواهد آمد، که ایشان منظور این روایت است که سندش به پیامبر (ص)نمی رسد .
[3]- كتاب الفتن لنعيم بن حماد المروزي: ص 205.

Reacties

Populaire posts van deze blog

راز ستاره داوود (ع)

موکب 519

به کدامین جرم و گناه انصار امام مهدی (ع) را به زندان می افکنید؟