بررسی روایت یمانی (ع) 2



 در ادامه قسمت پیشین که لینک آن در بالا گذاشته شده:
دوم: امام باقر(ع) در قسمتهای اوليه روایت آتی نبردی را شرح می نمایند كه در زمان ظهور امام مهدی(ع) اتفاق می‌افتد، بیان کردند،پس این خروج ، خروج برای مبارزه است ودر این زمان سه پرچم برافراشته می شوند وطبیعی است که اهل بیت(ع) نسبت به هدایت مردم به شدت حریص هستند وازاینجاست که امام باقر(ع)  پرچم حق را با صفاتی متمایز وصف کردند تا مردم را از گمراهی و سرگردانی دور نگه دارند، و سردرگمی را از آنها دفع کنند:

 ( در میان پرچم ها هیچ پرچمی هدایت گرتر از پرچم یمانی نیست آن پرچم هدایت است) سپس امام باقر(ع) برای آن دلیل می آورد و می فرمایند:(زیرا آن به سوی صاحبتان دعوت می کند ... زیرا آن به حق و راه راست دعوت
می کند) واین هدایت از جانب یمانی به سوی حق وراه راست مختص زمان خاصي نیست بلکه او همواره و تا ابد بسوی حق دعوت می کند به همین دلیل اين روایت بصورت مطلق آمده است و هرگز بیان نکرد که ایشان تنها در وقت خاصی به حق دعوت می کند پس اگر شخصی باشد که همواره وتا ابد به حق دعوت کند باید که معصوم باشد تا مردم را از حق خارج و وارد باطل نکند پس این قسمت از روایت به معصوم بودن یمانی دلالت دارد .

واثق: پدر قرآن کریم به بسیاری از اشخاص اشاره می کند که به حق هدایت می کنند اما معصوم نیستند، مثلاً خداونددرمورد مومن آل فرعون می فرماید::﴿وَقَالَ الَّذِي آمَنَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُونِ أَهْدِكُمْ سَبِيلَ الرَّشَادِ ([1])،(و کسی که ایمان آورده گفت: ای قوم از من تبعیت کنید تا شما را به راه درست هدایت کنم)و همچنین این فرموده خدای تعالی :( وَضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً رَّجُلَيْنِ أَحَدُهُمَا أَبْكَمُ لاَ يَقْدِرُ عَلَىَ شَيْءٍ وَهُوَ كَلٌّ عَلَى مَوْلاهُ أَيْنَمَا يُوَجِّههُّ لاَ يَأْتِ بِخَيْرٍ هَلْ يَسْتَوِي هُوَ وَمَن يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَهُوَ عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ)[2] .(و خدا مثلی زده (بشنوید): دو نفر مرد یکی بنده‌ای باشد گنگ و از هر جهت عاجز و کلّ بر مولای خود که از هیچ راه، خیری به مالک خویش نرساند و دیگری مردی (آزاد و مقتدر) که به عدالت و احسان فرمان دهد و خود هم به راه مستقیم باشد، آیا این دو نفر یکسانند؟).

پس افرادبسیاري هستند که به حق دعوت می کنند اما معصوم نیستند پس هرکس که بحق هدایت می کند نمی تواند معصوم باشد،بله معصوم بايد همواره وتا ابد به حق دعوت کند.
 پدر: احسنت فرزندم، اما ملاحظه کن آياهرکسي که از مومن آل فرعون سرپیچی کند از اهل آتش خواهد بود؟

 واثق: نه پدر جان.

 پدر : اما امام باقر(ع) در وصف یمانی می فرمایند: (سرپیچی کننده از او از اهل دوزخ است)،پس معلوم مي شود كه يماني باید معصوم باشد.وبه همين دليل روايت بيان كرده : (و برمسلمانی جايز نيست كه از وي سر پيچي كند وهركس اين كار را بكند از اهل جهنم خواهد بود ) پس سرپیچی از وی شخص را از اهل آتش می کند  و این ممکن نیست جز درمورد حجج  الهی و صاحبان ولایت الهی پس هرکس که از آنان سرپیچی کند از اهل دوزخ است ، هرچند که نماز بخواند وروزه بگيرد.

 محمود: پدر روایت می گوید:(اگر یمانی خروج کرد بسوی او بشتابید) به این معنی است که قبل از خروج ایشان شتاب به سویشان واجب نسیت.

 پدر: فرزندم بدان که پرچم یمانی پرچم هدایت و حق است و کسی که از ایشان پیروی و تبعیت نکند قطعاً از غیر او تبعیت می کند، و این یعنی او از باطل تبعیت کرده، خواه یمانی خروج کرده باشدويا نكرده باشد، وامر به شتاب سوی او چگونه بدون معرفت پیشین میسراست؟

پس باید مردم از قبل،ایشان راشناخته باشند تا در هنگام خروج بسوی ایشان بشتابند، و گرنه چگونه بسوی ایشان خواهند رفت؟

 پس امر در شتاب بسوی ایشان به معنای تاکید برپيروي ، یاری و دوری ازغیرایشان است ،پس معنی این عبارت اين نیست که نصرت و یاری ایشان بعدازخروجش باشد بلکه تاكيد برنصرت وحمايتوی و دوری از غیر ایشان در زمان خروج است.

سوم: یمانی بسوی صاحبمان دعوت می کند-یعنی امام مهدی(ع)- 
وشیخ کورانی در کتاب عصر ظهور خود می گوید:( اما اساسی ترین امري که باعث استحکام انقلاب یمانی بعنوان هدایت گر شده ارتباط مستقيم با امام مهدی(ع) است وایشان جزئی از حرکت امام (ع) می باشد و یمانی به دیدار امام (ع) شرفیاب شده وتوجيهات و اوامررا از ایشان (ع)دريافت می کنند. و بسیاری از احادیث در مورد انقلاب یمانیون به مدح وستايش شخص یمانی، فرمانده ی این انقلاب مقدس تمركز كرده اند و ایشانرا اینگونه وصف کردند(به حق هدایت می کند)(به صاحبتان دعوت می کند.)( وجایز نیست مسلمانی از او سرپیچی کند و هرکس آن کار را کرد از اهل دوزخ است)[3].
علی رغم این سخنانش، وی در اشتباه بزرگی افتاد،وقتي كه گمان كرد که یمانی از یمن خروجمي كند در حالی که حقیقت همانطور است که برایتان بیان کردم ، به اين كه اصل و نسبیاز یمن(یمنی)دارد نه  اینکه از یمن خروج می کند، و روایات به صراحت بیان می کنند که اولین انصار امام مهدی(ع)  از اهل بصره می باشد. اصبغ ابن نباته می گوید: امیر المومنین(ع) در خطبه ای که در آن امام مهدي (ع) و نام اشخاصی که با امام خروج می کنند را ذکر کردند... تا اين كه فرمودند:(سمعت رسول الله  ، قال : أولهم من البصرة ، وآخرهم من اليمامة([4]). (از رسول الله (ص) شنیدم که فرمودند: اولشان از بصره و آخرشان از یمامه است).

ودر روایت دوم امام صادق(ع) می فرمایند:(ألا وإن أولهم من البصرة وآخرهم من الأبدال)([5])( همانا که اولشان از بصره و آخرشان از ابدال است).

همان طور که روایات روشن ساختند كه اولین مومنین (به ظهور امام مهدی(ع)) نیز همان یمانی است كه از خلال بررسي وصيت رسول الله (ص) خواهیم فهميد.
 چهارم: فروش سلاح بر مردم بصورت عمومی و برمسلمین بصورت خاص حرام مي شود وامام فرمودند:
( هنگامی که یمانی خروج کرد فروش سلاح بر مردم و هر مسلمانی حرام می شود) وسبب آن به این برمی گردد كه یمانی تنها مختص مسلمانان نیست بلکه یهود ونصاری را نیزشامل مي شود،لذا فروش سلاح به صورت مطلق بر مردم حرام شده ،اما ذکر مسلمانان برای تأکید بیشتراست ، یا بخاطرعطوفت خاص برعموم که در بسیاری تعابیر یاد شده است. پس خرید و فروش سلاح حرام شده ، تا سلاح به دست دشمنان امام نیفتد كهبا آن  با ایشان مبارزه کنند.

 و معنی حرام بودن در اینجا امری تکلیفی است مانند حرمت ترک نماز و روزه است نه همانگونه که برخی از جاهلان می گویند؛ اگر احمد الحسن(ع) یمانی است چرا خرید و فروش سلاح صورت مي گيرد؟! تصورمی کنند كه تحريم دراينجا تحريم تکوینی است مانند تحريم زنان شيرده كه بر حضرت موسي بن عمران(ع)) حرام شدند و خداوند می فرمایند:﴿وَحَرَّمْنَا عَلَيْهِ الْمَرَاضِعَ([6]).(و شیردهی دایه ها را بر او حرام کردیم).

 درحالي كه این نادانی محض است كه خداوند مارا از آن دور كند.
ادامه دارد... 



[1]- غافر:38.
[2]النحل : 76
[3]عصر ظهور: ص 147
[4]- الملاحم والفتن للسيد ابن طاووس: ص 288، معجم أحاديث الإمام المهدي u:ج 3/ص104.
[5]- مجمع النورين :ص 331.
[6]- القصص: 12.

Reacties

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. و به راستی تنها اطاعت نکردن از خداوند و رسولش موجب عذاب جهنم می شود

    إِلَّا بَلَاغًا مِّنَ اللَّهِ وَرِسَالَاتِهِ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا . تنها وظيفه من ابلاغ از سوی خدا، و رساندن رسالات او است و هر كس از خداوند و فرستاده او سرپيچى كند ، قطعا آتش دوزخ براى اوست و جاودانه در آن خواهند ماند . الجن:23
    🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃

    ألَمْ يَعْلَمُواْ أَنَّهُ مَن يُحَادِدِ اللّهَ وَرَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدًا فِيهَا ذَلِكَ الْخِزْيُ الْعَظِيمُ. آيا نمی دانند كه هر كس با خداوند و فرستاده ی او مخالفت ورزد ، آتش جهنم نصيب اوست كه جاودانه در آن می‏ ماند ، و اين خفت و خوارى بزرگ است. التوبة:63

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

راز ستاره داوود (ع)

موکب 519

به کدامین جرم و گناه انصار امام مهدی (ع) را به زندان می افکنید؟